• Zwrot do 30 dni
  • Darmowa dostawa od 99 zł
  • Wysoka jakość obsługi klienta
  • Fachowa pomoc

Kontrolka check engine nie daje Ci spać?

Kontrolka Check Engine potrafi zepsuć niejeden humor. W końcu prędzej czy później każdy samochód będzie miał problem z silnikiem, nawet niezawodne "japończyki".  Z reguły kończy się to wycieczką do warsztatu, czasem wystarczy jej wygaszenie, a czasem słyszymy litanię "potrzebnych" napraw. Tak, wiemy, nie jesteś mechanikiem, więc skąd masz wiedzieć czy nie robią cię w bambuko? Może mamy na to sposób - system OBDII :) 

System OBDII powstał jako całkowicie bezpieczny dla amatora sposób na sprawdzenie silnika. Komputer pojazdu, za pomocą różnych czujników, otrzymuje informacje i stanie pojazdu. Ma w swojej pamięci kilkadziesiąt kodów usterek, które pozwalają zinterpretować przyczynę awarii. Kierowca otrzymuje wyłącznie informację za pomocą święcącej się kontrolki check engine. Mechanik podłącza profesjonalne (jeżeli to dobry mechanik) urządzenie, które pozwala mu odczytać ten kod, pomóc znaleźć przyczynę usterki i ostatecznie naprawić samochód. Często błąd to po prostu wynik chwilowego błędnego odczytu danych z któregoś z czujników samochodów, bo np. gdzieś dostała się woda, powietrze, lub zwyczajnie paliwo nie było do końca takiej jakości jak powinno. W takim wypadku, nie mamy do czynienia z usterką mechaniczną i wystarczy błąd skasować. Tyle teorii.

Pod koniec lat 90 w Kalifornii, ktoś doszedł do wniosku, że powinien powstać system, które pozwoli zwykłemu kierowcy sprawdzić błąd silnika. Chodziło o ochronę środowiska, by np. nie jeździć z silnikiem, który będzie truł innych ludzi. I tak powstał system OBDII i uniwersalne złącze OBD2 (pisane liczbą arabską dla odróżnienia) - czyli popularne złącze diagnostyczne 16 pinowe. System działa bez problemu w benzyniakach od 2001 i dieslach od 2003 roku. Oczywiście, niektóre samochodu starsze mają już złącze OBD2, ale nie zawsze gwarantuje to, że w komputerze pojazdy mamy już do czynienia z systemem OBDII.

I teraz, co potrafi system OBDII? Przede wszystkim, pozwoli odczytać kontrolkę check engine, czyli błąd silnikowy (nie odczyta poduszek, abs, itp. - do tego potrzebne są profesjonalne narzędzia, również podłączane do tego samego gniazda). Jeżeli usterka nie jest mechaniczna, będzie mogli taki błąd również bezpiecznie usunąć. Jeżeli mamy do czynienia z usterką mechaniczną, to przynajmniej będziemy wiedzieć, co mniej więcej może być zepsute przed udaniem się do  mechanika. 

Oprócz odczytu błędów silnikowych, w miarę istnienia systemu OBDII dodawano do niego możliwość odczytu niektórych parametrów pracy silnika, np. temperaturę cieczy chłodzącej, napięcia na sondzie lampda, korekcie krótkoterminowej, itp. Im nowszy samochód, tym parametrów więcej. Jeżeli macie samochód z początku istnienia systemu, parametrów możecie nie zobaczyć. 

No dobra, to co potrzeba do odczytu systemu OBDII? Interfejs np. Vgate iCar 2 plus program - polecamy SDPROGa - polski program diagnostyczny. Zajrzyjcie do naszego sklepu, zestaw z programem i interfejsem na wifi, czyli najbardziej uniwersalnym, działającym na androidach i iphonach, jest w cenie 199 zł. Link do sklepu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl