Wbrew pozorom, właściciel samochodu elektrycznego nie ma tak prostego wyboru, jak właściciel samochodu spalinowego, który musi tylko zapamiętać, czy tankuje diesla czy benzynę. W przypadku samochodów elektrycznych musimy wiedzieć jaki typ gniazda mamy w samochodzie, jakim prądem możemy go ładować, jak szybko dana ładowarka go naładuje itp. Jednym słowem cały szereg czynników, przy których każdy może się pogubić. Dzisiaj porozmawiamy o rodzajach wtyczek do ładowarek elektrycznych, by nieco przybliżyć temat obecnych i przyszłym użytkownikom tych aut.
Wyróżniamy kilka typów wtyczek do ładowania samochodów elektrycznych - 2 typy do ładowania prądem zmiennym AC oraz kilka do szybkiego ładowania prądem stałym DC. Prądem zmiennym ładujemy samochody z gniazdka elektrycznego w domu, z Wallboxa, ze stacji przy galeriach handlowych. Szybkie stacje ładowania DC są często dostępne na stacjach benzynowych i wymagają oczywiście osobnego kabla i kompatybilności danego samochodu.
Zacznijmy od gniazd na prąd zmienny AC:
TYP 1:
Type 1 - złącze będące standardem w Ameryce Północnej, spotykane jest również w samochodach europejskich. Taki typ złącza występuję chociażby w samochodach Chevrolet Volt, Fiat 500e, Ford Focus i C-Max, Mitsubishi Outlander Phev, Nissan Leaf z 2017, Toyota Prius, Opel Ampera. Większość wtyczek w ładowarkach Europejskich posiada wtyczkę na Typ 2, w związku z tym, do tych samochodów będziemy potrzebować odpowiednią przejściówkę. Czyli do samochodu wpinamy końcówkę Typ 1, a do ładowarki Typ 2. Przykładowy kabel adapter, wygląda jak ten produkt. Ten typ złącza służy do ładowania samochodu prądem zmiennym AC, czyli z ładowarek i kabli w domu oraz ze stacji ogólnodostępnych na prąd zmienny.
TYP 2
Type 2 - europejski standard ładowania prądem zmiennym AC. Najpopularniejsze gniazdo w Europie, pozwalające na ładowanie prądem jedno oraz trójfazowym - złącze Type 1 obsługuje tylko jedną fazę i jest przez to ograniczone do maksymalnie 7,4 kW. Dzieki temu, że Type 2 pozwala również na ładowanie prądem trójfazowym, maksymalna moc wyniesie aż 22kW (oczywiście jeżeli nasz układ dostarczy takiego prądu). Kolejną przewagą złącza Type 2 jest sposób jego mocowania w gnieździe w samochodzie. Wtyczka wchodzi głębiej w otwór i posiada elektrozaczepy, który pewniej trzymają kabel wpięty do samochodu - dzięki czemu cała konstrukcja jest mniej podatna na uszkodzenia i ingerencję wandali. Ostatnią ogromną zaletą posiadania wtyczki Type 2 w samochodzie, jest pomysłowa konstrukcja wtyczki w przypadku opcji ładowania prądem stałym DC w szybkich ładowarkach. Jak przekonacie się w dalszej części artykułu, samochody często muszą posiadać 2 gniazda ładowania - do prądu AC i do prądu DC. W przypadku wtyczek Type 2 - dodano po prostu poniżej gniazda 2 specjalne nowe piny - nazwane COMBO CSS 2. Co pozwala na zastosowanie jednego modułowego gniazda w samochodzie - więcej o tym w dalszej części.
Mamy zatem omówione 2 gniazda do ładowania prądem zmiennym AC - jest to najczęstsza metoda ładowania samochodów elektrycznych - wiele ładowarek przy galeriach samochodowych korzysta z takich ładowarek. Takim samym prądem ładujemy te samochody również w naszych garażach, czy to bezpośrednio z gniazdka, czy przez Wallboxa. Natomiast osobną sprawą przy samochodach elektrycznych jest super szybkie ładowanie za pomocą prądu stałego DC. Takie ładowanie wymaga oczywiście specjalnego gniazda w samochodzie - w przypadku niektórych marek, za taką przyjemność musimy dodatkowo zapłacić. W przypadku prądu stałego, wyróżniamy nastepujące typy gniazd:
Type 2 CSS COMBO - jest to rozwinięcie wspomnianego już gniazda Type 2. Dodano tutaj 2 piny pod wejściem standardowym Type 2. Dzięki czemu w samochodzie nie mamy osobnego gniazda, tylko po prostu dodatkowe piny pod głównym gniazdem. Pozwala na ładowanie z mocą aż 350kW, przy napięciu 1000V. W zasadzie przy większości autostrad mamy do czynienia właśnie z tym standardem szybkiego ładowania.
CHAdeMO - nazywane również Type 4. Gniazdo szybkiego ładowania prądem stałym DC prosto z Azji, dlatego często spotykane w azjatyckich samochodach. Nazwa pochodzi z tłumaczenia zwrotu "Napijmy się herbaty, gdy się ładuje" z języka japońskiego. Takie gniazdo można spotkać chociażby w niektórych wersjach samochodów: Nissan Leaf, Outlander PHEV, KIA SOUL, Toyota RAV 4 z rynku amerykańskiego. Na zdjęciu przykład z Outlandera, gdzie po lewej stronie mamy wtyczkę Type 1, a po prawej wtyczkę CHAdeMO. Gdyby Mitsubishi pokusiło się o wtyczkę Type 2, wystarczyło by jedno gniazdo z dodatkowymi pinami.
W przypadku szybkich ładowarek, mamy jeszcze gniazdo TESLI - Tesla Charging Connector. System ograniczony wyłącznie do superchargerów Tesli - mocno niszowy obecnie sposób ładowania. Do zalet systemu należy możliwość ładowania tym samym gniazdem zarówno prądem stałym jak i zmiennym. Natomiast ostatecznie w Europie zdecydowano się na standard Type 2 w dodatkowymi pinami do ładowania prądem stałym DC.
W przypadku super szybkich ładowarek istnieje jeszcze Type 1 Combo - ale jego stosowanie jest praktycznie ograniczone wyłącznie do USA.
Mamy nadzieję, że trochę rozjaśniliśmy Wam to zagadnienie. Najważniejsze rzecz dla przyszłych właścicieli - warto dopłacić do wersji samochodu, która będzie miała opcję szybkiego ładowania. Czasem będą to 2 gniazda jak w przypadku Nissana Leaf, czasem po prostu rozszerzenie gniazda Typu 2. W każdym razie przyda się zapewne, jeżeli będziecie chcieli wyjechać swoim samochodem trochę dalej poza miejsce zamieszkania. W razie pytań zapraszamy.